NEREYE SATACAKLAR? NEREYE SATACAĞIZ?

Evet, takım ya da tek tabanca olarak bir oyun yapmaya karar verdiniz, harcamaları kontrol altında tutarken ve azami karı hedefliyorsunuz. Peki bu oyunu kime, nereye satacaksınız? Hangi bölgeler için yerelleştirme yapmak gerek? Pazar nerede ne durumda?

Tarih 01.02.2016

Evet, takım ya da tek tabanca olarak bir oyun yapmaya karar verdiniz, harcamaları kontrol altında tutarken ve azami karı hedefliyorsunuz. Peki, bu oyunu kime, nereye satacaksınız? Hangi bölgeler için yerelleştirme yapmak gerek? Pazar nerede ne durumda?

Belediyenin önünde satacak haliniz yok zira fiziki kopya işi meşakkatli; “Dicıtıl iz dı vey tu go” yani fiziki kopyada, dağıtım ve lojistikler toplam mâliyetin hatrı sayılır bir bölümünü oluşturuyor. O yüzden platform hedefleriniz Google Play, AppStore, XBLA, PSN, Nintendo eShop ve PC'deki uçsuz bucaksız Steam gibi dijital oyun satan platformlar olmalı. Bu seferlik Steam'in yollarına düştüğünüzü görür gibiyiz. Counter Strike oyununda, mikrofonuna çığıran Rus çocuklarının neden bu kadar çok olduğunu ve neden çoğu simülasyon oyununun Almanya menşeili olduğunu merak ediyorsanız, sizi böyle alalım.

Amerika
Steam'de sahip olunan toplam oyunların %28'i Amerika'daki kişilerin hesaplarında bulunuyor. Amerikalılar genelde Grand Theft Auto 5, Borderlands 2, Skyrim gibi açık dünya artı silahlı patlamalı oyunları seviyor. 22,5 milyon kullanıcıyla Amerika, toplam Steam kitlesinin %18'ini oluşturuyor. Zenginler, kalabalıklar ve satın alıyorlar. Bu yüzden oyun geliştiriciler için görmezden gelinmeyecek kadar önemliler ama görmezden gelinmeleri gereken oyun türleri de var.

Rusya
Uzuuun zamandır Ruslara hep korsan gözüyle bakılırdı, ki hâlâ korsan yazılım almış başını gidiyor, buna rağmen Rusya'da 13,6 milyon Steam kullanıcısı var. Avrupa, Steam'in en büyük bölgesi. Rusya da sayıca Avrupa'nın en büyük Steam ülkesi. Toplam Steam kullanıcılarının %11'ini oluşturuyorlar. Dili Rusça olmayan, fiyatı da batıyla aynı olan oyunlar bu bölgede iyi satmıyor. Toplam 1000 satışın sadece 17'si (%1,7) Rusya'dan yapılıyor. Fakat yerelleştirme eklenip, fiyat da (Valve'in önerdiği gibi) aşağı çekilirse (örneğin şu an Borderlands, Call of Duty gibi oyunlar ortalama 1000 ruble – 45 TL seviyesinden gidiyor) bu yüzde aniden %6'ya çıkıyor, bir de çoklu oyuncu modu eklerseniz kolayca %15'e fırlıyor. Oynaması ücretsiz yaparsanız da %22'lerle coşuyor. Yani Ruslar kendi dillerinde olan, fiyatı ükelerine göre ayarlanmış çoklu oyunculu oyunlara bayılıyorlar. Toplam 1000 kopya satan oyunun 150'sini Ruslara aldırmak için fiyat düzenlemesi ve Rusça eklemek şart. Ayrıca İkinci Dünya Savaşı ve nükleer kıyamet sonrası temalarını seviyorlar, bunlar haricinde ise bildiğiniz oyuncudan bir farkları yok. Tabii CS:GO'da yere iğne atınca Rus'a çarpmasını da unutmayalım.

Almanya
O sıkıcı, soğuk ülkelerinde akşama kadar yoğun çalışıp, nizam içinde evlerine dönüp, eğlencelerini de 'iş' ile yapıyorlar. Oduncu simülatörü, çöp kamyonu simülatörü, cam silme simülatörü derken evet, Almanya simülatörlere bayılıyor. Gerçekten de “Arbeit macht frei” herhalde, ha? Adında simülatör kelimesi geçen bir oyunun toplam satışlarınının %15'i bu ülkeden geliyor. Ayrıca, 2009 yılından itibaren Steam'de hesap yaratan Almanların %92'si platformu aktif olarak kullanıyor. Arma 3 gibi FPS'leri sevdiklerini de belirtelim.

İngiltere
Futbol hastası İngiltere'ye gelelim. Ortalama bir İngiltereli Steam kullanıcısı kütüphanesinde 41 oyuna sahip (Avrupa'nın iki, tüm dünyanın dört katı) ve bu oyunlarda 734 saat harcıyor. Rusya'dan daha büyük bir pazar. Futbolu ve oyunlara para harcamayı, diğer bölgelere göre fahiş fiyatlar ödeseler de seviyorlar. Steam'in en pahalı bölgesi şu an İngiltere. Bu yüzden İngilizler kalplerini, Amerika'da 60 dolarken, İngiltere'de 60 pound olmayan oyunlara veriyorlar. Zira 1 pound, 1 dolara eşit değil.

Çin
Gelelim dünyanın diğer yarısına: Çin. Çin'de işler biraz farklı yürüyor, oyun konsolları bile geçtiğimiz aylarda legalize oldu. Fakat Çin oynaması ücretsiz oyunlara bayılıyor. Çinlilerin kütüphanesinde ortalama olarak 6 oyun var ve bunların çoğu oynaması ücretsiz oyunlar. Ama aynı Rusya'nın on yıl önceki hâli gibi, Çin de oyunlara para vermeye başlıyor. Örneğin Take2, GTA 5'in fiyatlandırmasını Çin için yarı yarıya yaptı (30 dolar) ve dili yerelleştirdi. Toplam satışlarının %11'i Çin'den geldi. Yani 225 bin adet kopyayla, 6,75 milyon dolar kadar para kazandı. 6,75 milyon dolarlık bir potansiyel kaybı, kâra çevirmeyi başardı. Çinlilere para harcatmak için çoklu oyuncu modu olan oyunlar şart.

 

Japonya
Japonya'da mobil konsol ve telefonlar revaçta. Japonya'da PC oyunculuğunun niş olduğu doğru; Steam kullanıcıların sadece %1'i Japonyalı. Ama gariptir ki (Japonya ve garip kelimeleri aynı cümlede) oyunda zombi varsa, yerelleştirme olmasa dahi satışların %4,5'i Japonya'dan gerçekleşiyor. Yerelleştirme, fiyat düzenleme ve yerel pazarlama ile güzel bir yüzde elde edilebilir. Yani içinde zombi olan her 1000 oyun satışının 45'inde Japonyalılar var.

Ve gelelim toprağımıza...

Türkiye
Türkiyeliler olarak Dota 2, Pay Day 2 ve CS:GO ilk üç oyuunumuz arasında yer alıyor. Ortalama bir Türkiyeli, kütüphanesinde 14 oyuna sahip. Ekonomimizi düşününce bunun azımsanmayacağını söyleyebiliriz.Toplam Steam kullanıcılarının %1,47'sini oluştururken, ortalama oyun oynama süremiz 396 saat. Steam'de Türkçe diline sahip 154 oyun var ve bu oyunlar toplamda 206 milyon kopya satmışlar. Milli egoya sahip olduğumuz için ülkemizden çıkan oyunları destekliyoruz. Örneğin Mount & Blade: Warband'in toplam satışlarının %6,47'si Türkiye'den yapılmış.

Futbolun beşiği futbolu, ordusunu seven FPS'leri, çalışma hayatı, gerçek hayatına dahil olan da simülasyonu seviyor. Gelenekler ve kültür dijital ortamda da değişmiyor anlaşılan; Steam bunu bir kez daha kanıtlamış oldu. 

Günümüzü muhteşem kılan ve her sorumuzu acikca cevaplayan tüm gramgs ekibine tesekkur ederiz! Cok verimli, bol öğre… https://t.co/8QMvrLvpld

Büyük gün geldi. GGJ ATOM başvuruları başladı. ATOM'daki yerinizi ayırtın... https://t.co/zIaC8gklOM… https://t.co/Gu3OnjUqIo

Bekle @GramGS ATOM birazdan orada 😁😁👍👍🤟🤟 @ODTUTeknokent @gamedevturkey https://t.co/Gz1x8zoB6p

Kristal Piksel için son 2 gün. Başvurunuzu hemen yapın. @ODTUTeknokent @togedtr @DijitalOyunlar @gamedevturkey https://t.co/JCB9lcXpGC

RT @GirisimHaber: Kristal Piksel 2018 Video Oyun Ödülleri Başvuruları Uzatıldı https://t.co/8MTSXql286 @togedtr @ATOMinGames @ODTUTeknoken…

Oyun zamanı. Ludum Dare Jam #43 için ATOM / Time for Ludum Dare #43 @ludumdare @ODTUTeknokent @METUGATE… https://t.co/9IAaKTif07

Kristal Piksel Video Oyun Ödülleri sahiplerini arıyor. Bu büyülü dünyada yerini almak için https://t.co/GPmQkYlUiA… https://t.co/kvVMymXinf

Oyungezer 11 yaşında! Nice oyun dolu yaşlara. İyi ki varlar. @oyungezer @gamedevturkey @ODTUTeknokent https://t.co/ZF814lfgY2

35. Ulusal Bilişim Kurultayında dijital oyunların ekonomiye katkısını konuşacağız. Amelos Interactive'den Burak Özc… https://t.co/W3gFrvE9Mk

Bizleri yalnız bırakmayan tüm paydaşlarımıza, destekçilerimize, eğitmenlerimize, mentorlarımıza ve mezun ekiplerimi… https://t.co/6c7SeQ8lBO

Darısı bizimkilerin başına... https://t.co/anf7Q9kS4w

10. Yıl partimizden önce Tasarım Akşamındayız. Mentorlarla ekiplerimiz bir arada. @ODTUTeknokent @gamedevturkey… https://t.co/qdeclvwi8w

RT @ElifSurerMETU: The cutest invitation ever! ATOM (@ATOMinGames), you made my day! :) Tomorrow we are celebrating ATOM's 10th anniversary…

RT @moralabs: ATOM’un 10. yılını tebrik ediyoruz! 😊 Davetiyeyle beraber gelen bu sevimli arkadaşları da çok sevdik! 👻 @ATOMinGames https://…

RT @gooksel: Türkiye'nin "oyun fabrikası" 10 yaşında: • @ODTUTeknokent'teki Türkiye'nin ilk tematik ön kuluçka merkezi @ATOMinGames'te 500…

RT @Emine_cgrn: Canim ATOM 10 Yaşında! Tum sektoru sevgiyle partimize davet ediyoruz! 2 Kasım’da Galyum Blokta https://t.co/dcNNUzEkA2

Kristal Piksel Video Oyun Ödülleri için başvurular başladı. Son tarih 23 Kasım. https://t.co/GPmQkYlUiA… https://t.co/XS55IqkmsZ

ATOM 10 yaşında! 2 Kasım'a bekliyoruz. @ODTUTeknokent @gamedevturkey https://t.co/NCgIldxxK6

ATOM 10 Yaşında! @ODTUTeknokent https://t.co/rvRl8v4FkP

RT @ODTUTeknokent: ABD Kalkınma Ajansı'nın desteklediği ve proje ortağı olan Willdan Energy Solutions'ın katılımıyla gerçekleşen "ODTÜ Akıl…

atom@odtuteknokent.com.tr ODTÜ TEKNOKENT Galyum Blok Bodrum Kat No:15 06800 ODTÜ-Ankara